Corona-virus og «Force majeure»
Utgangspunktet i alle kontrakter er at avtaler skal holdes, men det modifiseres med det som oftest betegnes som «Force majeure». Det innebærer at en avtalepart kan slippe misligholdsvirkningene av han ikke kan overholde sin forpliktelse fordi forholdene er så ekstraordinære.
Det er ikke tvil om at utviklingen av corona-epedemien har blitt slik at det kan bli aktuelt å påberope seg «Force majeure». I denne artikkelen vil det kortfattet gjennomgås hva som skal til for en kontraktsforpliktelse blir redusert eller bortfalt på grunn av epidemien.
Kriteriet for at det kan foreligge «Force majeure»
Dersom det foreligger ekstraordinære forhold så langt utenfor partene kunne forvente at partene ikke kunne tatt hensyn til det ved kontraktsinngåelse, kan det foreligge en force-majeure situasjon. Det innebærer ikke uten videre at kontraktsparten er fri fra sine avtalte forpliktelser, men at belastningen fordeles mellom partene.
Hva som er en force-majeure situasjon må vurderes konkret i hvert enkelt tilfelle. Virusutbruddet slik dette er i Norge i dag kan åpenbart utløse force-majeure. Det må videre være slik at virusutbruddet har påvirket muligheten til å gjennomføre partens forpliktelse på en slik måte at det ville være umulig eller uforholdsmessig belastende å gjennomføre sin forpliktelse. Det er neppe tilstrekkelig at det vil være fordyrende å gjennomføre forpliktelsen. Slik for eksempel ved at leveransen fra Kina ble umulig, men tilsvarende vare kan leveres fra Tyskland til en høyere pris.
Byggeprosjekter etter NS-kontrakter
Dersom et byggeprosjekt stanser eller blir forsinket som følge av en force-majeure situasjon vil entreprenøren har rett på fristforlengelse. Da gjelder de ordinære regler for varsling med krav om fristforlengelse på grunn av force-majeure situasjoner. Entreprenøren må da varsle i tide og ellers overholde varslingsreglene for fristforlengelse. Det vil også være relevant at det er en underentreprenør – typisk en teknisk underentreprenør – som blir forsinket fordi han ikke får sine produkter. Da må underentreprenøren varsle hovedentreprenøren og hovedentreprenøren må varsle sin oppdragsgiver.
Force-majeure kvalifiserer imidlertid bare til fristforlengelse og ikke til å få dekket merkostnadene ved fristforlengelsen slik som økte rigg-kostander m.v.
Rene leveranser av byggevarer
Dersom det er snakk om leveranse av rene byggevarer etter NS 8409 henviser bestemmelsene til kjøpslovens bestemmelser om forsinkelse og erstatning. Det samme gjelder FL-VA/VVS 2016 som er vanlig å vise til for rørbransjen som leveransestandard.
Kjøpslovens § 27 (1) regulerer den situasjonen at det var utenfor det som selgeren på avtaletidspunktet kunne forventes å ta høyde for. Det tar sikte på de situasjoner hvor selgeren for eksempel ikke blir leveransedyktig over en noe lengre periode for eksempel på grunn av en slik corona-virus situasjon. Ofte vil en leverandør være avhengig av mindre deler som typisk produseres i Kina i kombinasjon med at fabrikkene i Kina har stoppet å levere. Forutsetningene for at leverandøren ikke blir ansvarlig for at han ikke kan levere er at han ikke kan skaffe de nødvendige deler fra andres steder, at han ikke måtte forventes å ha et lager i beredskap og at leveransestoppen går over tid.
Dersom en slik situasjon har oppstått vil ikke leverandøren kunne gjøres erstatningsansvarlig, underentreprenøren kan varsle fristforlengelse på grunn av manglende leveranse og hovedentreprenøren igjen kan kreve fristforlengelse.
Mottakeren har ikke lengre behov for ytelsen
Det kan tenkes at det er bestilleren av en ytelse eller en tjeneste som ikke trenger dette lengre på grunn av corona-virus epidemien. Det innebærer at tjenesteyteren eller leverandøren ikke lengre har behov for ytelsen på grunn av virusutbruddet.
Som utgangspunkt er ikke bestilleren fritatt for å betale sin ytelse ettersom den andre parten er i stand til å levere. Det kan bety at en bestiller må betale full pris for noe han ikke trenger.
Situasjonen kan imidlertid være en annen dersom bestilleren ikke kan nyttiggjøre seg ytelsen fordi myndighetene har nedlagt forbud mot en den tjenesten eller leveransen som er bestilt.
Slik vil det kunne være ved at det er nedlagt forbud mot å holde en konferanse for å hindre spredning av corona. Da vil det trolig foreligge en slik situasjon at bestilleren kan påberope seg force-majeure om grunnlag for at hans betalingsplikt opphører.
Tilsvarende kan det være ved at offentlige myndigheter konfiskerer aktuelle varer og forbyr selgeren å selge til private. Typisk situasjon vil være for eksempel leveranse av antibac eller tilsvarende som myndighetene trenger for bekjempelse av virusen.
Oppsummert
Det er en svært uvanlig situasjon at force-majeure kan påberopes. Det finnes derfor lite nye praksis på dette området.
Det vil uansett være en svært konkret vurdering i det enkelte tilfelle om force-majeure kan påberopes og hvilken konsekvens det kan tillegges.