Entreprenørens rettigheter ved sluttoppgjør i forbrukerforhold
Entreprenøren er gitt rettigheter ved sluttoppgjør i forbrukerforhold. Etter at entreprenøren har sendt sitt sluttoppgjør med sluttfaktura har forbrukeren etter bustadoppføringslova § 48 tredje ledd en frist på en måned for å komme med sine innsigelser og eventuelle motkrav. Etter dette tidspunkt kan eventuelle innsigelser og motkrav kreves avvist med den begrunnelse at de er fremkommet for sent. Entreprenøren kan da kreve betaling i samsvar med sitt oversendte sluttoppgjør. Unntaket er dersom det er avtalt et lavere beløp enn det som fremkommer av sluttoppgjøret eller dersom kravet til entreprenøren er urimelig.
Kravene til korrekt sluttoppgjør i forbrukerforhold
Etter bustadoppføringslova § 48 første ledd, skal entreprenøren etter at arbeidet er avsluttet sende en kontrollerbar regning til forbrukeren – sluttfaktura. Tillegg for prisstigning, justering av vederlaget og eventuelle tillegg skal fremgå særskilt. Det stilles ikke strengere krav enn at forbrukeren kan sette som vilkår for betaling at forbrukeren skal kunne kontrollere sluttfakturaen opp mot avtalen og det som er utført av entreprenøren. Graden av spesifikasjon vil avhenge av avtalen om vederlag.
Er det ikke avtalt fastpris er det imidlertid viktig at entreprenøren er nøye med å sende en sluttfaktura til forbrukeren som viser en oversikt over både hva som er utført av arbeid og materialer. Uten en slik spesifisering vil kravet kunne anses som ikke forfalt. Det er imidlertid ikke et krav at det vedlegges dokumentasjon på innkjøpskostnader slik kravet er ved regningsarbeider etter en NS-kontrakt. Det er tilstrekkelig å angi de enhetspriser som er benyttet.
Når sluttfaktura er sendt kan entreprenøren ikke kreve retting av sluttoppgjøret om det i etterhånd skulle vise seg at noe er uteglemt. Entreprenøren kan ta et spesifisert forbehold i sluttoppgjøret, men utgangspunktet er at sluttfakturaen er bindende og skal vise entreprenørens endelige krav. Et snevert unntak er hvis forbrukeren måtte forstå at det var feil i regningen.
Selv om det er avtalt fastpris kan forbrukeren etter håndverkertjenesteloven § 36 første ledd kreve at entreprenøren skriver regning. Når forbrukeren krever det har entreprenøren en plikt til å skrive spesifisert regning som skal gjøre det mulig for forbrukeren å bedømme arten og omfanget av arbeidet og de materialer som er brukt. Pristillegg skal angis særskilt.
Det er viktig at entreprenøren sender et korrekt sluttoppgjør til forbrukeren slik at entreprenøren får med alle sine krav og eventuelle tillegg for å unngå unødige tvister. Sluttoppgjøret fra entreprenøren bør derfor bestå av en sluttoppstilling som viser alle kravene til entreprenøren i prosjektet og en sluttfaktura på det beløp entreprenøren ikke hadde anledning til å fakturere før etter overtakelse.
Sluttfakturaen i forbrukerforhold anbefales å ha en måneds forfall. Mottak av korrekt sluttfaktura utløser forbrukerens frist til eventuelt å komme med innsigelser eller motkrav innen en måned. Kommer innsigelsene for eksempel først etter en purring, vil entreprenøren kunne kreve innsigelsen avvist som prekludert fordi den er kommet for sent.
Entreprenørens rett til å avvise en for sen innsigelse fra forbrukeren
Etter at entreprenøren har sendt sin sluttfaktura har forbrukeren etter bustadoppføringslova § 48 tredje ledd en frist på en måned for å komme med innsigelser og eventuelle motkrav. Forbrukeren må fremme sine eventuelle innsigelser og motkrav til sluttfakturaen innen fristen på en måned for at innsigelsene skal være i behold.
Unntaket er dersom det er avtalt et lavere beløp eller dersom kravet til entreprenøren er urimelig.
Den klare hovedregel etter bustadoppføringslova er imidlertid at entreprenøren har rett til å avvise en innsigelse eller motkrav til sluttfakturaen som er kommet senere enn en måned etter at forbrukeren har mottatt korrekt sluttfaktura. Entreprenøren har i de tilfellene en rettighet til å avvise kravet på formelt grunnlag ved å påberope seg uten unødig opphold at innsigelsene og motkravene er fremsatt for sent. Entreprenørens rettigheter ved sluttoppgjør i bustadoppføringslova kommer til anvendelse ved oppføring av ny bolig eller fritidshus for en forbruker eller ved avtale om arbeid som blir utført direkte som ledd i slik oppføring.
Ved arbeid for en forbruker på brukt bolig gjelder håndverkertjenesteloven. Etter håndverkertjenesteloven § 36 tredje ledd er en forbruker som har fått sluttfaktura bundet av den prisen som er oppført om forbrukeren ikke «innen rimelig tid» sier ifra at prisen ikke blir godtatt. Hva som regnes for å være «innen rimelig tid» må vurderes konkret. I bustadoppføringslova er fristen fastsatt til en måned. Siden bustadoppføringslova av 1997 er av nyere dato enn håndverkertjenesteloven av 1989 er det gode grunner for at innsigelsesfristen også her bør være på en måned.
Entreprenøren bør derfor heller ikke etter håndverkertjenesteloven akseptere innsigelser eller motkrav fra forbrukeren som er kommet senere enn en måned fra forbrukeren har mottatt sluttfaktura om man vil påberope seg forsinkelsen. Et unntak må være det tilfelle at det foreligger helt spesielle grunner for at forbrukeren fremmet sin innsigelse senere enn en måned og at det derfor av den grunn likevel kan anses å være «innen rimelig tid» etter håndverkertjenesteloven.
Hvis ikke forbrukeren protesterer innen innsigelsesfristen, kan entreprenøren påberope seg å avvise innsigelsen eller motkravet som fremsatt for sent. Entreprenøren har da krav på betaling i samsvar med sitt oversendte sluttoppgjør som da blir bindende for forbrukeren.
Entreprenøren må påberope seg at innsigelsen fra forbrukeren er fremsatt for sent
I den grad forbrukeren fremmer en innsigelse eller motkrav senere enn en måned etter å ha mottatt sluttfaktura, må entreprenøren påberope seg at innsigelsene og motkravene er fremmet for sent uten unødig opphold.
Entreprenøren har en rettighet til å avvise kravet på formelt grunnlag. Det er derfor viktig at entreprenøren er klar over sine rettigheter og er nøye med å påberope sine rettigheter ved sluttoppgjør ved å avvise en innsigelse fra forbrukeren som er fremsatt for sent.
Særlig om pristillegg
Både ved håndverkertjenester og ved arbeid med forbruker på ny bolig skal tillegg være skriftlig avtalt, jf. hvtjl. § 9 første ledd og buofl. § 42 første ledd. I praksis kan det ofte være vanskelig å praktisere fordi mye skjer muntlig og uformelt.
Vår anbefaling er å sende en løpende oppdatert liste over endringer og tillegg. Det kan være praktisk å lage et Excel-ark med endringer med priskonsekvens eller prisoverslag som sendes forbrukere enten etter hver endring eller med jevne mellomrom. Et eksempel på et slikt skjema «Mal for endringer i forbrukerkontrakt» kan lastes ned fra våre hjemmesider under fanen hjelpedokumenter.